October 02, 2010

sesi kenal collegous anda.

 Assalamualaikum.
dear bloggie, ape kabo semua? sehat x semua? alhamdulillah. syukur2. at least korank bahagia aku pun bahagia la. even sebenarnya perasaan berkocak-kocak berkerumun dengan duka an. parpapapapa. :D

sepanjang ketiadaan aku kat sini, aku sangat mengharapkan korank semua rajin tengok blog. sebab single word nampak kusam semacam. aku dengar macam2 komen daripada penjengah2 cik single word ni hah. ada yang masih rasa selesa menjenguk belog dengan lagu yang sama ni hah even post xterhupdate hupdate. ada yang mengesa2 menyuruh tuan single word menghupdate single word yang sudah lama sunyi dengan post2 baru nursing nye. baiklah sekarang tibalah masanye.. jeng jeng jeng. :))


sesi kali ni aku siarkan dengan jelas dan nyata gambar2 serta wajah geng2 aku yang sangat aku rasa ngam dengan aku kekadang. sebenarnya wajah di sini tak cukup. so gambar2 seterusnya akan diupdate dengan lebih nyata dan yakin untuk masa yang akan datang.


 pengalaman duduk kat hostel ajar aku memacam benda. korank nak petua tak cara2 duduk kat hostel? meh sini aku kasi tau. aku xlah pandai sangat, coz ni pun first time aku dok dalam hostel2 ni an. tapi aku rasa aku nak jugak post benatang ni. sebab aku rasa, eh2 suka hati aku lah. dah blog aku an.

1. jangan simpan baju yang korank sangat sayang dalam almari. 
nak tau kenapa? mesti korank akan cakap, hakelaeyh kemutnye aku ni. aku ni kedekut bagaimanakah kan. tapi actually, cuba korank bayangkan. korank dok kat hostel tu untuk tiga tahun, so then korank need one big siblings kat sana. xleh lah asyik2 nak gaduh. sikit2 nak tarik muka. kecik punye hal even hal tu berkait rapat dengan pakaian korank xnak bertegur sapa sampai 3tahun an. 
so then just imagine one thing, kalau suddenly kawan korank nak pinjam baju yang korank sangat sayang. which is baju tu korank xpernah kasi orang lain pakai, even siblings korank yang benar2 suddenly kawan se-rumah ngan korank nak pakai.? hah! camne?



2. jangan kedekut dengan makanan2 yang korank beli.
 even korank beli makanan2 tersebut dengan duit korank sekali, tanpa mengunakan sesen pun duit kengkawan korank. korank xleh la ada sikap kedekut tu. even sikit pun perasaan tu xleh ada. kalau ada siapkan lah diri untuk nyahkan nya. sebab kengkawan hostel ni, xcakap depan2. dorank selalu cakap belakang. so, even baik cmne pun dorank mesti akan ada satu dua benda tak puas hati dengan korank.


3. kalau beli barang tu, jangan beli tanpa memberitahu mereka.
korank mesti pelik dengan statement ni. sebab kalau kat apartment aku ni. semuanya bersifat sangat prihatin. bersifat ingin tahu yang sangat banyak. dan kadang2 ia mencetuskan rasa curiga ramai pihak kalau kau xkasi tau ape kau nak buat, apa kau nak beli. ia akan jadi aneh. so u better watch out!

4. jangan beli laptop dan pakai sendirian berhad.
ini adalah perkara yang sangat korank perlu amik perhatian. walaupun laptop tu tidak ada perkongsian dalam acara pembayarannye. sebab, semua pihak akan ada rasa cemburuan tu. even sikit mesti ada. xleh tengok orang lebih sikit, mesti nak dengki. mesti nak bengkek.

5. jangan marah jika mereka duduk atas katil korank.
satu perkara yang sangat aku tak suka adalah benda ni. aku punya lah kemas katil aku kekemas sekemas yang boleh. selagi kedut tu selagi tu aku tegangkan cadar katil tu an. cadar aku sebelum aku apply ke katil aku akan iron beliaw supaya ia nampak more cantik dan menarik untuk aku tidur kelak. tapi aku rasa dengan berada di tingkat atas, katil aku lebih selamat daripada dihenyak makhluk2 housemate.
lagipun korank kena lah faham, xkan korank nak marah sebab tilam korank tu jadi selembik apam balik an. dah memang pihak college pun xdek lah kasik korank tilam dari ikea tu kan. yang harga dahsyat2 bila tidur pun xnak bangun2 tu an. so korank kena faham, hidup perkongsian di hostel. so sila jangan cepat mengamuk.


6. jangan malas ikut jadual bertugas mengemas rumah.
ini adalah satu tabiat yang sangat ktorank satu aprtment amik serius. bukanlah nak mengada2 cerita tapi setiap tempat mestilah nak kena kemas bersih dan teratur kan.? isn't it? ya it is. so if hari tu korank punya nama terselit dalam sesi mengemas rumah, jangan lah buat2 sakit kepala, sakit perut, sakit anak mata semua. xdek maknanye semua tu. dah hari tu kau bertugas, buat! jangan nak delay2. kau ingat kau puteri raja ape kat dalam rumah? even kalau kau kat rumah, kau xpernah pegang penyapu, xpernah pegang mop, dah kau masuk hostel ada kau bawak maid kau datang sekali? xdek kan, so pepandai la.

7. tolonglah jangan curi barang orang.!
banyak sangat dengar pasal benda ni kat rumah orang lain. dan ia adalah sangat menjengkelkan. plus, ia adalah satu benda yang sangat stupid. mungkin habit ni sangat lah jarang jumpa kalau masing2 saling faham pasal dosa dan pahala. kalau tak mampu nak beli, pinjam je, jangan curik. ngerti?


buat masa sekarang benda ni lah yang sempat aku kaji selama aku bertapa kat aprtment ni. setiap satu2 perkara aku tengok bebudak kat rumah aku buat. ada yang baik, ada yang xbaik. macam ape yang selalu aku dengar mak aku ckap, yang baik ikut, yang xbaik jangan gatal2 nak ikut.
buat sementara ni aku tinggalkan korank dengan video yang sangat fun. satu video yang amiruddin suruh aku dengar dan komen. korank pun komen la. sampai sini dulu lah aku menghupdate blog ye. kalau ada lagi nanti aku update sebelum aku gerak gi practical. sebab bila sampai hospital of coz i do busy sesangat. so kalau ade pape, just do leave me some comment yang membina. yang ada number tu, call je. xkesah.


saat tubuh kaku, saat kaki xmampu lagi menapak laju, sambutlah tangan tuanmu. dah usah paling pada aku sebab aku tidak lagi menanti mu sebagai seorang teman. sebab kau pernah menyakiti satu saat yang kita hias bersama. jadi kau buat cenggitu an? fikir ar.! 

 a little word : i do love u, as long as u love me too.

11 comments:

Anonymous said...

ayat akhir tu untuk siapa?

arifays said...

macam yang pernah beta ceritakan, spe makan gula dialah dapat diabetes.

Anonymous said...

mungkin kau patut sedar dulu kesilapan sendiri sebelum salahkan dia. kenapa dia berperilaku sedemikian. kalau itu yg dia mahu, kenapa tidak? kalau kau benar rasa kau bersifat teman sejati. apa semua orang tidak boleh tinggalkan kau? itu kondisi wajib? lucu.

arifays said...

sedangkan perilakunya terlalu memalukan temannya? perlu kita katakan yang dia teman sejati? perlu kita? sedangkan dia yang meminta kita untuk terus mengemis rasa simpatinya? simpatinya untuk bersikap jujur dalam satu persahabtan?
dia yang memilih untuk menzalimi persahabatan itu, jadi kenapa harus kita berkompromi dengan pengkhianat persahabtan? perlu?

Anonymous said...

kau tak perlu merayu simpati kalau kau rasa tak perlu. tiada siapa suruh dia dipanggil teman sejati. maksud aku sebelum ini,"kalau kau benar rasa kau bersifat teman sejati" bukan dia. dan tiada siapa suruh kau berkompromi dengan pengkhianat persahabatan. biar saja dia dengan dunia dia kalau itu terlalu menyakitkan. aku percaya kau punya banyak lagi teman sejati. tapi prinsip mahukan dia tidak boleh tinggalkan kau itu agak lucu. kau juga harus kawal perasaan. jangan biar orang terkedu dengan kata kata sendiri. apa semua orang harus tahu?

hikmal said...

"...prinsip mahukan dia tidak boleh tinggalkan kau..."

maaf bertanya.? bilakah ada nye cik single word mengutarakan kata itu? prinsip itu?

hasriyn said...

anonymous terlalu marahkan cik single word? ape ada kaitan anonymous dgn kejadian yg melanda cik single word?

qistina said...

anonymous terlalu baguskah awak?

arifays said...

sabar yek semua. xsalah meng-leave comment here. i take it as a challenge utk asah balik debating skills. oke what.
hehe.,

annymous soalan aku saya utk awk tetap sama, bilakah ada prinsip tu?

ANGAH@aloy said...

anonymous, MAU MATI KA?

arifays said...

angah, thanx but no thanx. angah menakutkan anonymous utk utarakan pendapat dye.

hello anonymous awak still xjawab semua soalan dari pengunjung2. kenapa?