October 07, 2010

cara cara pembelajaran cik single word. :)

 Assalamualaikum.
 Dear bloggie, entah kenapa post yang sebelum ni menyebabkan ada annymous yang nak berdebat dengan aku. entah la. tapi aku layankan je,dah tu hak pembaca2 untuk bagi comment. so as pemilik single word dan penulis segala patah perkataan kat sini, aku layankan je. aku jawab semua dengan rasa sangat puitis terhadap segala soalan dia.

 sekarang aku nak ceritakan how is cik single word belajar. is not i'm perfect, tidak tidak dan tidak. hanya sekadar post selepas aku selesai berhempas pulas di lecture hall time buat exam tadi. so dengan ini, final sem 1 setel.! so boleh lah cik single word concentrate updating single word. tarpapapapapa.. :))

so let's get ready. dengan lagu omputih kat belog ni. hah! bce leklok k..

1. sepahkan meja.
 letakkan nota yang bermacam2 di atas meja korank. even korank xsentuh pun nota2 tersebut, just do leave it there. secara tak langsung time korank gi duduk kat meja tu, korank akan terpandang akan kewujudan nota2 ringkas tu. so then secara tak langsung korank akan ingat. mungkin cara ni korank akan rasa xpercaya untuk ikut, tapi untuk aku ia adalah sangat berkesan. hah! macam kat gambar bawah ni. hah! see penuh satu meja nota2 aku. 


2. frame2 atas meja.
 letak gambar2 yang sangat korank sayangi atas meja. rujuk gambar atas. (agak kedekut gambar sikit so pakai gambar sama) see! meja aku penuh dengan frame2 gambar yang datangnya dari IKea. gambar mak, ayah, kakak, kakngah dan juga gambar2 bestie yang xpernah luput dari ingatan. xcukup dengan tu dekat board tu pun aku tampak2 lagi gambar untuk bagi aku semangat time belaja. tapi kadang2 kat meja tu lah buat aku tidur sebab meja aku sangat romantic. penuh dengan barang pink, dan kadang2 penuh dengan barang2 dari meja sebelah yang xberkemas. haha., :)

3. jangan tidur lewat even korank xbaca pape pun lagi untuk test hari mendatang.
rujuk gambar bawah. aku memang xpernah tidur dalam kelas. perghh! bangga. tapi memang sejak aku kat high school dulu, aku xpernah tidur dalam kelas. never and ever. so sape2 yang pernah fitnah cakap aku tidur dalam kelas tu, meh sini bawak bukti. aku memang xpernah ye. even aku sembamkan kepala aku kat meja tu, mata aku xkan pernah terlelap. so orang sibuk tanya macam mana boleh macam tu, so ape yang aku tau aku x jenis yang sangat jarang tidur lewat. even aku tengah exam final, aku akan pastikan mata aku xkan bengkak time masuk lecture hall. even banyak benda aku xbaca lagi, aku xkan membazirkan masa tidur aku.
aku sangat mementingkan tidur yang berkualiti.


4. letak nota atas katil.
benda ni adalah sangat aku xleh nak stopkan. aku sangat suka banyak2 benda atas meja aku. sesempit mana katil orang lain, lagi sempit katil aku. aku terbiasa dengan cara tidur yang mana aku akan baca sesuatu sebelum tidur, aku nak macam2 benda berada atas katil aku. aku sangat rasa terlindung if there lots of things atas katil aku. bantal aku bukan satu atau dua, tapi empat. selimut aku ada dua even xpakai aku suke nak letak macam2 benda atas katil aku. so cara keempat, aku study atas katil. i mean, aku baca nota sebelum aku tidur. bangun je tidur, nota dah melekat kat dahi aku. :)

5. baca nota sambil pakai earphone tanpa pasang lagu.
selalu dengar orang cakap, dorank can't study without music and all such things. untuk aku. aku sangat bantah apa dorank cakap, how can korank baca nota sedangkan kepala terhangguk hangguk sebab lagu yang dahsyat2 belaka. tak logic kan. sangat tak logic. aku pulak, aku suka letak phone sebelah dengan earphone yang terpasang bersama. dan aku akan pakai earphone tu, dan aku akan baca nota2 aku without pasang lagu. nak tau motif nya? of course i do have motifnya.sebab time aku tengah baca note2, aku sangat benci kalau ada yang dok panggil2 aku, dok kacau2 aku. aku sangat tak suka. so aku akan buat2 tengah dengar lagu, so even dorank panggil aku, konon2 aku xdengar dorank tengah panggil aku. 

6. baca nota sambil minum air masak.
kalau korank perasan kat gambar first tadi, ada satu botol air yang sangat besar kaler pink. nampak kan? hah! air dalam botol tu aku boleh habiskan dalam masa 2 hari, seorank diri. kadang2 aku pun xtau macam mana aku boleh minum sebanyak tu. kenapa aku minum air bebanyak? sebab kat sini aku sangat cepat dahaga. sikit2 nak air sikit2 nak mandi. ntah la. gwe pun xfaham daaa. tapi baca note sambil minum air masak, memang best.! 


7. record nota korank yang ringkas dan dengar berulang kali.
mungkin akan ada di antara pembaca blog yang pelik dengan ajaran ni. tapi ni adalah cara ynag sangar berkesan. serius. gwe xbohong ni. korank pernah tak dengar lagu yang korank minat melalui earphone korank yang mahal2 tu? then korank record lah subject2 yang memerlukan penghafalan yang maksima, after record korank pakai earphone tu kembali then dengar lah recording suara korank yang enak2 merdu tu berulang2 kali, tanpa henti. teknik adalah sangat bagus. sebab aku jenis yang suka keluar jalan2 even esok hari adalah exam. so aku prefer untuk buat cenggini, even aku enjoy2 kat luar telinga aku akan sentiasa didendangkan dengan nota2 yang telah aku record kan sendiri.

8. sebelum, semasa dan selepas tutor masuk.
sebelum tutor masuk lecture hall jangan sekali-kali mengidam dan memasang niat untuk tidur atau mengantukkan diri di dalam kelas. dan ini adalah sangat penting sebelum menunggu tutor masuk lecture hall galakkan kaki korank untuk berjalan2 di sekitar hall supaya gluteal tidak membesar. faham?
semasa tutor mengajar jangan sekali-kali melentokkan kepala korank even korank terasa kepala korank berat semacam ape je. jangan jangan dan jangan. tolong lah jangan ye. ulang suara, jangan.! kalau terasa mengantuk yang amat sangat, ambil sekuntum kertas (sekuntum) dan sebatang pen yang sangat banyak ink. dah dengan itu dengan niat untuk menyahkan rasa mengantuk itu, mula lakarkan bermacam2 cartoon atau icon yang korank gemari. awas! jangan lakukan perkara ini jika tahap keyakinan korank adalah rendah.
selepas tutor jenuh menghabiskan air liur mereka jangan pernah sekali pun korank lupa untuk mengucapkan ucapan terima kasih, thank you, syesheni, dan sebagainya. tak kesah lah dalam apa sekali pun bahasa korank gunakan asalkan korank sebut. ini bagi mendapatkan sedikit keberkatan daripada apa yang telah korank dapat daripada cik tutor. ngerti?

9. dapatkan kata semangat.
ini untuk aku adalah sangat2 penting dan berguna untuk nusa dan bangsa. bagi aku, aku sangat memerlukannya lebih2 at least aku dapat dengar suara mak aku before masuk exam hall. kalau aku nak menduduki satu exam even sekecik mana pun, aku sangat perlukan satu ucapan doa semangat yang dapat membangkitkan aku dari terus khayal. kata2 semangat yang selalu aku dapat adalah x lain xbukan daripada bestie tercinta. dan ini sangat mengharukan sebab setiap pagi dan setiap malam diperlukan satu message perangsang daripada beliaw yang bergelar bestie tu. kalau malas nak taip pun beliaw akan call dan itu sangat mengharukan. cheh! sedih lah part ni. :'D

dan bagi aku itulah cara-cara nya. nak cakap bebanyak pun, korank ngan aku punya cara lain an. xsama langsung. kalau ada yang sama tu mungkin tanpa di sengajakan. kalau ada xpuas hati atau kemusykilan sila layari facebook atau formspring cik single word ye. :))

a little word : could you forgve me?

13 comments:

farah said...

cik single word study dgn sgt pelik. tapi boleh tak kalau farah nak ikut?

Anonymous said...

botol pink yang cute..

Anonymous said...

macam mana result2 cik single word kat college?

Anonymous said...

cik single word ada masalah tak time kat college?

faqmah said...

cik single word pernah tak rasa bosan bila study? ngantuk?

qamaysh said...

bila masa yang paling best utk study?

venasa said...

kalau minum nescafe?

shasha said...

tapi cik single word jenis yang boleh cepat blaja, tapi saya bukan.. then how?

zakiah said...

cik single word, i love this.! thanks mungkin saya akan gunakannye one day.

zuhzuhnida said...

i love the way you updating your blog. may i be your friend?

Anonymous said...

suka tgk u dlm shawl dan syria. nampak sangat ayu.

arifays said...

farah : it depends.

anonymous kedua : alhamdulillah i dalam lingkungan girl2 yang oke resultnye.

anonymous ketiga : masalah.? semua org of coz do. tipulah ckp xdek kan.

faqmah : dlm kelas xpernah cuba utk ngntuk tapi time wktu prep nangtuk r. so nak atasinya cik single word slalu call bestie utk dpt kata2 smgt.

arifays said...

qamaysh : masa paling best? erm.. time tgha de mood utk study la.

venasa : i xminum nescafe.

shasha : this how i study, u kena crik sndry how nak study. org lain xleh choose kan.

zuhzuhnida : sure.! i'm happy too..

yg lain2 yang memuji dan menaburkan kata2 semangat a BIG thank you. i really appreciate. hah! ni nak update byk2 ni . hehe., :)