September 06, 2010

design blog single word yang sangat simple.

assalamualaikum. 
dear blogger, i create post ni untuk salah seorank pengunjung blog yang ingin tahu how to make design blog yang simple just like ape yang single word ade sekarang. aku bukan post benda ni untuk menunjuk-nunjuk yang aku pandai sangat pasal belog ni ke ape ke. it just aku nak berkongsi sikit ape yang aku ada untuk single word so then pada sesetengah yang masih xpuas hati dengan layout belog memasing boleh mengaplikasikannya dengan lebih bagus. hanya panduan, kalau xsuka boleh buat ape kan. :)

so mari baca step2 yang sangat smple dari cik single word yah.
1. first benda yang sangat penting dan sangat harus korank semua lakukan is login belogspot korank. mesti lah if x camne korank nak buat benda ni kan. 

2. pada dashboard korank, korank akan nampak seperti gambar bawah. then click pada 'design'.

3. then, click pada contoh yang dibulat kat gambar bawah ni.

4.seterusnya, dengan gagah dan beraninya korank mulakan step selanjutnya. nampak bahagian yang dibulat indah kat bawah tu? aha! kalau untuk aku, aku prefer something yang simple.
 so then aku click pada bahagian tu lah kan.
tapi kalau korank jenis yang suka yang ada macam2 manik2 kecik ke gambar2 besauw ke, terpulang ye. itu hak individu. so amik lah keputusan yang bijak ye. 

5. lepas berjaya pilih layout yang korank minat, sekarang masa yang sangat seronok which is masa untuk pilih colour yang indah2 dan comel2 untuk belogspot korank. untuk single word aku banyak gunakan colour pink. sebab pemilik single word sangat minat dengan colour tu.kalau korank minat merah menyala!, hah pilih dan click lah colour itu ye. ini pun hak individu. :D

6. then, korank pilih design belogspot korank. i mean susun atur belog korank.nak letak kat mne profile korank tu, nak letak mana followers2 korank. hah! korank aturlah cecantik. secantik hawa dan sekacak adam. oke fine! merepek dah tu. :D
kalau korank tanya pendapat aku, aku sangat prefer satu part je untuk letak followers, chat boz dan etc etc. sebab aku xsuka nak semakkan single word aku yang sangat kecik ni. lagipun belog ni bukan untuk belog jualan2 so then ia xmemerlukan pelbagai jenis iklan ditepinya.

7. untuk header single word ni, aku gunakan khidmat bantuan photobucket. aku edit sendiri so then ia jadi more delightful dan aku puas hati dengan rekaan aku sendiri. dulu aku suka pakai templates yang sedia ada and aku edit sikit2. tapi sekarang aku more prefer something yang aku reka sendiri.
lebih tulus dan ikhlas sikit. haha., :D

8. korank click apply lepas korank habis design korank punya hasil kerja untuk belogspot korank.
hah! jangan lupe ye, setiap kali buat satu part amalkan sikap suka 'preview' hasilnya sebab korank akan rasa more puas hati dengan lebih detail. 

9. selepas apply, pastikan korank 'view blog'. dan senyum melihat hasil kerja korank yang sangat memuaskan hati dan sanubari korank sendiri. ingat jangan buat layout belog kalau masa yang korank ada adalah sangat singkat dan sangat busy dengan assignment college. sebab nanti hasilnya adalah sangat hampeh. jadi jangan terburu-buru. lek je, nanti hasil nye fuh! confirm smart. :D

10. step yang paling last, taip post yang best2 dan post pada belog memasing, ingat post mestilah jelas dan nyata. jangan berbelit2 susah orang nak baca nanti. 

so till then,
sElaMat mengDesign belogSpot memAsing.!

a little word : i miss 'your' voice every single day. 

1 comment:

bunga cinta said...

header blog?