September 08, 2010

cik Single word pulang rumah untuk beraya..

assalamualaikum..
dear blogger blogger, pengunjung pengunjung, peniaga peniaga, dan semua yang rajin melawat kawasan single word ni. pe kabar semua? semua puasa tak? bagus tak bagus aku tanya korank. see, prihatin habis gua an. :D
nak tengok beta dalam uniform yang penuh dan lengkap? rujuk gambar bawah ye. :)


cik single word sampai malaysia semalam pukul 5. fuh! perjalanan terasa jauh sesangat bai.! balik je semalam berbuka, fuh! lauk macam2 lah an sebab biasa r gua mesti nak order memacam sebab nak lepas gian xdapat makan sesedap kat college. superb! nasi ayam, lemang dengan rendang, air sirap selasih dan sebagainya. etc etc lah bak kata omputih.

beta ni pun belum habis lagi lelah penat berjalan kat alamanda tadi nun. fuh! penat jangan cakap lah. penat gelak, penat pilih barang, penat jalan, penat makan, penat tengok orang dan etc etc.guess aku terlalu sebelah sapa just now?! teka lah weyh teka. xtau? husyh malas nak gune brain betul korank semua ni. nanti berkerak otak tu baru tau. oke fine! let aku kasi tau korank semua meh, aku jumpe akak fatin liyana tu. ala, kan aku pernah post satu post pasal akak fatin liyana ni. ingat kan? xingat? korank scroll bawah, then cari lah.

apa yang cik single word seronok suka dan rasa sangat best bila balik cuti? of course i sangat suke sebab dapat lepas rindu kat parents ngan siblings. dan juge belog single word dan xdilupe sebab bila cuti dapat shopping dengan best dan dapat banyak benda2. suka tau!

first benda yang sangat cik single word kongsi bersama is, beta dah dapat kasut yang ayat beta janji time beta masuk college dulu. one pair of 'delicious' white adidas's.!
pretty cool hah. :D
hasil penerokaan yang lama, akhirnya decide jgak nak beli one pair yang kelihatan comel ni.
at first fikir lama2 jgak, bila aku nak pakai, nak pakai pegi mana, sebab sekarang aku jarang pakai kasut yang tutup semua cenggini. aku banyak kasut flat yang nampak jari2 kaki aku yang panjang tu. tapi xpe lah kan demi memutihkan kembali kulit kaki aku yang dah banyak terdedah dengan cahaya sunlight tu, aku bertekad nak pakai kasut adidas ni bila pegi jalan2 nanti.


perembatan syria yang pelbagai dan penuh dengan warna warni. chit!
entah kenapa, sejak dia tiga menjak ni suka sangat nak kumpul shawl, syria bebanyak.
macam nak bukak kedai plak lagaknye. :)
kenapa seorank gadis itu memerlukan tudung yang banyak?
sila jawab soalan ini dengan penuh rasa ke'wanita'an. sedangkan tudung yang depa ada suppose cukup dan tak perlu nak kumpul bebanyak sampai boleh bukak musium. kan..


 kalau dah ade kebaya kan untuk raya camne lak kalau xdek kerongsang yang gedabak2 cenggini kan.
hah! dengan hasil usaha peniaga kat alamanda tu berjaya jgak lah aku cari bendalah ni.
walaupun dalam keadaan hidung yang macam apetah. aku tetap cube bertahan cari benda ni.
kalau idak, gaponye pulak. lagu mana teman nak pakai kobayo tu hah!.


"...Mana jauh kita dekat - dekatkan
Bertandang mesra bersembang tawa
Terkenang kisah yang lama

Mana dekat kita erat - eratkan
Terlanjur kata terlampau cara
Bermohon ampun di pinta

Bersyukur pada Tuhan
Bersenda teman taulan
Hulurlah keinsafan
Salinglah bermaafan..."

nak raya dah kan? jom sembangkan pasal makanan raya yang paling enak lazat dan sangat best nak makan time hari raya? korank semua mesti ada pelbagai jenis variety makanan yang korank tengah liurkan sekarang ni an? 
meh sini aku listkan feveret food rakyat malysia time2 ni. meh baca meh!

1. lemang dan rendang.
time hari raya ni, dah xdek dah fikir pasal diet mengdiet ni. semua main sumbat je. bak kata aku, time ni lah perut kita sangat berkerja keras. xsempat nak hadam cik lemang, dah masuk pulak rendang. rendang tu belum kira lagi rendang ayam, rendang daging lembu, rendang daging arnab, rendang daging unta. semua sekali bergabung tenaga dalam gaster tu. 

2. air sirap.
benda ni memang aku rasa semua orang pun mengetahuinya. air sirap adalah mudah dan sangat tepat di hari raya yang kelam kabut tu. semua orang nak datang rumah an, pokcik mokcik anak sedara anak buah tok sedara belah mak belah ayah la semua lah nak datang reramai kat rumah an. nak buat air strawberry juice, chocolate shake memang tak sempat lah kan. so then, itu lah sebabnya air sirap adalah air yang sangat ideal di pagi raya. ye dak? sapa setuju angkat kening. wah! ramai bagus. :D

3. kuih muih tunjuk.
yang ni kalau sapa xtau memang aku nak kasi kari kaki lah kan. kalau datang rumah orang tu memang susah lah nak nengok kuih muih yang dihasilkan dari dapur memasing. memang semuanya lebih kurang macam kuih rumah jiran2 tauladan yang lain. semua sepesen je sebab beli kat tempat yang sama. chit! x kreatif benar. 

4. bihun sup.
yang ni lagi satu, kalau buat open house mestilah nak ajak reramaikan. xkan plak kau sempat nak buat spagheti kari untuk semua orang kan. so then perkara yang paling mudah adalah dengan buat sup. rebus bihun, then hidang! senang kemain kan. 

5. mee kuah.
kalau semua kasi makan mee kuah ni, gua cakap lu memang gemuk gedempul lah badan korank tu hah. tapi benda ni memang feveret aku lah. memang kalau kasi aku makan ni seminggu pun aku xcakap apelah kan. sebab memang sejak lahir aku dah ditrained makan benda ni. rasa dia,, fuh! sedap sangat ye.. :D

6. laksa goreng.
laksa goreng ni kalau aku balik ipoh, memang akan selalu lah makan. lagi2 kalau pegi rumah opah nyah aku. laksa goreng dia memang superb la. enak dan sangat best la. malas nak cakap pepanjang lah kan. memang sedap lah senang cter. nak cter pepanjang pun korank bukan faham sangat pun an. so baik aku xyah taip pepanjang buat lenguh tangan je an. 

7. laksa.
laksa berlandaskan ikan ni pulak kalau aku balik ijok which is kampung belah mak aku, akan selalu lah nampak laksa yang sedap ni. rasa dia! excellent. extremely superb!. rasa kuah dia fully ikan. no campuran pengawet. yang ni dua tiga empat kali tambah pun xrasa penat. tapi lepas makan akan bersin xhengat dunia lah sebab aku allergic sikit. tapi time makan aku peduli ape, aku makan je. :)

8. air ribena suam.
aku minum air ni without ice time dekat rumah encik bestie. tapi bagus jgak minum air tu suam2 rasa mcam dapat menghindari diri sendiri dari selsema di hari raya. great job! kalau korank selalu minum air ribena dengan ice yang sejuk2 tu apa kata korank try minum air ribena dengan air suam je. bukan air panas ye, air suam. ribena tu jangan letak banyak sangat nanti pekat sangat rasa something plak. 

9. keropok goreng.
yang ni situasi2 yang kelam kabut biasanya korank akan tengok lah benda ni. keropok goreng yang digoreng dan dicicah dengan sos cili LIFE. walaupun simple tetap mantap.! :D

10. agar-agar.
yang ni toksah nak cakap lah. memang belambak2 aku jumpa. kalau hari raya tak jumpa cik agar-agar merah ni. memang jangan cakap hari tu hari raya lah an. dia punya kaler maintain xubah2. kaler merah tu, paling2 lain pun kaler hijau. memang xubah banyak lah. sikit je ubahnye. 

sampai sini dulu lah aku post yek. panjang bebeno plak rasanye. jadi kesempatan ni aku nak ucapkan 
SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN
pada semua followers2, blogger2 yang rajin jenguk, pemilik2 restoran yang bosan xdek orang datang kedai, 
semualah yang mengenali, xmengenali diri pemilik single word ni.
aku jgak nak mintak maaf kat semua yang terasa dan pernah terguris hati dengan sikap aku yang macam apetah ni kan. aku xperfect aku just suka tulis je.
kalau sapa2 yang nak datang raya rumah aku tu, datang je la. mak ayah aku, akk aku, semua ada kat rumah just aku je kena sambung study balik. 



akhir kata sebelum aku mempost post ni aku nak ucapkan terima kasih kepada followers yang banyak menaikkan semangat aku untuk menulis blog. 
ilove you awls. :D

a little word : sElamatkan harimu.. :D

No comments: